50 év után kiszállt a PM a motorsportból

50 év után kiszállt a PM a motorsportból

  08 Feb 2022  

A Forma-1-ben 50, a gyorsasági motoros vb-n jó 40 éves együttműködés ért véget a napokban, amikor kiderült, a dohánygyár megszakította a kapcsolatot mindkét csapatával.

A Philip Morris a Marlboróval érkezett meg az F1-be 1972-ben a BRM istálló szponzoraként, majd szerződött le két év múlva a McLarennel, amivel azonnal megszerezte első vb-címét is, Emerson Fittipaldival a volánnál. 1976-ban a mecénással leginkább azonosulni tudó kult figura, James Hunt vitte győzelemre a McLarent, majd a nyolcvanas években jött az igazi aranykorszak Niki Lauda, Alain Prost és Ayrton Senna vb-címeivel.

Senna és Prost 1989-ben

A McLarent felfuttató Ron Dennisszel a csapat élén dominálták a 80-as éveket és a 90-es évek elejét az ikonikussá vált piros-fehér kocsik.

A McLaren 1995-ben szakított a PM-mel, ami ekkor váltott másik hatalmas kliensére, a Ferrarira. Már 1984 óta támogatták a Ferrarit is, de 96-tól jelentek meg főszponzorként egy legalább olyan sikeres érában, mint amit a McLarennel maguk mögött hagytak. Michael Schumacherrel a kormánynál zsinórban öt pilóta-vb-t nyert a Marlboro-feliratos Ferrari, és a cég akkor is a csapattal maradt, miután 2007-ben betiltották az F1-ben a dohányreklámot.

Michael Schumacher és a fake logós Ferrari 2005-ben, az Amerikai GP-n

Annyira összeforrtak a piros-fehér színek, hogy a nevet sem kellett kiírni az autóra, mindenki tudta, az ott a mecénás nevének a helye.

Kimi Räikkönen volt az utolsó bajnokuk 2007-ben, de az együttműködés megérte a feleknek még tavaly is, amikor már Charles Leclerc és Carlos Sainz vezette a kocsikat, és inkább csak pontokért küzdöttek.

Két keréken hasonlóan sikeres és hosszú együttműködést tudhat maga mögött a PM, ami a nyolcvanas években a Yamahával ért először a csúcsra. Eddie Lawson három vb-címet húzott be nekik, majd a 90-es évekre fordulva jött Wayne Rainey zsinórban három világbajnoksággal.

Marlboro Yamaha a 80-as években Luca Cadalorával, balján Giacomo Agostini csapatfőnökkel, Eddie Lawsonnel (1-es motoron)

A 2000-es évek elején pártolt az amerikai vállalat a Ducatihoz, ami 2003-ban szállt be a MotoGP-be a Ferrarinál már látott klasszikus piros-fehér színkombinációval.

Hiába tiltották be itt is 2006 végén a dohányreklámokat, a megállapodás maradt, és 2007-ben ért a zenitre, amikor Casey Stoner megnyerte a Ducati első, és eddig egyetlen MotoGP-világbajnokságát.

Casey Stoner

Az együttműködés azóta is töretlen volt a Ducatival, egészen tavalyig, amikor a csapat új névadó szponzorra váltott, idén pedig, majdnem 20 év után szakított a PM-mel.