
Meghalt Fausto Gresini
Kedd délelőtt a bolognai Maggiore kórházban 60 évesen meghalt a korábbi kétszeres motoros világbajnok, aki csapatfőnökként is vb-címeket jegyzett. Halálát közvetve a koronavírus okozta.
Gresini december 27-én került kórházba, közel két hónapon át küzdött a coviddal súlyosbított tüdőgyulladással, amit végül nem tudott leküzdeni. Januárban kómába helyeztek, de aztán többször úgy tűnt, jobban van, bár a lélegeztetőgépről sosem tudták levenni. Múlt hét közepén komplikációk merültek fel, tüdőgyulladása súlyosbodott, újra kómába helyezték, ahonnan ezúttal már nem volt visszaút.
MotoGP team principal Fausto Gresini has diedhttps://t.co/r5rFIgyfwd#MotoGP
— CRASH.NET/MotoGP (@crash_motogp) February 23, 2021
Fausto Gresini 22 évesen indult először a vb-sorozatban, a 125 köbcentis kategóriában kezdett, és ott is maradt karrierje végéig. 1983-ban mutatkozott be egy Morbidelli nyergében, 84-ben Garellire váltott, és már futamot nyert, majd 85-ben világbajnok lett.
Egy év múlva másodikként végzett a pontversenyben, 87-ben viszont egészen hihetetlen szezont futott: az első tíz versenyt zsinórban megnyerte, a tizenegyedik, idényzáró nagydíjon elesett ugyan, de kvázi megismételhetetlen teljesítménnyel lett újra világbajnok. 86 és 87 között 11 GP-t nyert meg zsinórban, amivel beállította a kiskategóriás legenda, Angel Nieto csúcsát. De rekord az egy idényben aratott tíz egymást követő győzelme is.
Legnagyobb sikereit Garellivel érte el, de a katasztrofális 1988-as éve után, amikor csak 21. lett a pontversenyben, Apriliára váltott. 89 sokkal jobban sikerült neki, egy dobogós hely jött össze csak, de az ötödik poszt a világbajnokságban jelezte, visszatérőben van. 90-ben Hondára ült át, és ismét kicsit visszaesett, 91-ben viszont újra futamot nyert, kettőt is, amivel másodikként végzett a vb-összesítésben.
1992 volt az utolsó jó szezonja, egyszer győzött, a Donington Parkban, az év augusztusában, és ismét második lett az év végén. Az eddigi utolsó magyar motoros nagydíjon, a Hungaroringen, 92 júliusában is dobogóra állt, harmadikként futott be.
Két felejthető év után, 1994 végén vonult vissza 132 start, 21 győzelemmel, 17 pole pozícióval és 50 dobogós helyezéssel, 33 évesen. Alig három év múlva visszatért a vb-re, de immár csapatfőnökként.

Második karrierjében gyorsan a csúcsra ért, 2001-ben, Dajdzsiro Katóval motorja nyergében megnyerték a 250-es világbajnokságot. Pilótája sorsa tragikusan ért véget, alig másfél év múlva, már a MotoGP-ben – nem a Gresini Racing tagjaként – Szuzukában halálos balesetet szenvedett.
Gresini következő nagy sikerére 2010-ig kellett várni, a Moto2-ben Toni Eliasszal lett világbajnok az istálló. Egy év múlva már az ő csapatát is utolérte a tragédia, Gresini gépén ment Marco Simoncelli, amikor a MotoGP 2011-es Malajziai Nagydíján egy bukás után elgázolták, és életét vesztette.
Gresini az elmúlt években párhuzamosan indított csapatot a Moto3-ban és a Moto2-ben, a MotoGP-ben pedig az Aprilia gyári projektjét viszi. Hiába volt kórházban két hónapja, istállóit bemutatták a 2021-es szezonra, és a Gresini Racing halála után is tovább fog működni.