26 évvel bukása után amputálhatják a Honda-főnök lábát

26 évvel bukása után amputálhatják a Honda-főnök lábát

  11 May 2021  

Alberto Puig bal lábáért küzdenek az orvosok, ami az 1995-ös Francia Nagydíjon sérült meg. A baleset motorversenyzői karrierjét is lerövidítette.

1995-ben remekül ment az akkoriban 28 éves Puignak, május elején, hazai futamán, Jerezben megszerezte első győzelmét, majd júliusig még kétszer állt dobogón, Mugellóban és Assenben is harmadik lett. A pontverseny harmadik helyén állt, amikor Le Mans-ba érkezett a mezőny. Ahol minden rosszra fordult: a Francia GP egyik edzésen hatalmasat bukott.

Nagyon furcsa esés volt, a célegyenesben történt, ahol rettentően ritkán fordul elő baleset. Mivel nincs bukótér, Puig a pályát övező Air Fence-be, azaz légkerítésbe csapódott. Ez a szerkezet olyan, mintegy hatalmas, több méter vastag gumimatrac, ami fokozatosan képes lelassítani a belevágódó dolgokat. Csakhogy Puig közel 300 kilométer/óránál esett le a motorról, így olyan hatalmas sebességgel repült a matracba, ami az életét megmentette, de a sérülésektől nem tudta megóvni. Puig rossz szögben érkezhetett, így bal lába teljesen összeroncsolódott.

“A lábamban minden megsemmisült, az idegek elpusztultak, a térdem és a lábujjaim durván roncsolódtak. Elvesztettem minden izmot, a csont pedig begyulladt”

-mesélte Puig.

Már akkor felmerült az amputáció, de sikerült megmenteni a lábát. Hihetetlen, de a brutális károsodás ellenére alig egy év múlva Puig visszatért az 500-as világbajnokságba, sőt, egyszer még dobogóra is állt, majdnem pont egy évvel bukása után, szintén Franciaországban, de a Paul Ricard pályán. 1997-es közepes eredményei után rájött, értelmetlen folytatnia, így 30 évesen visszavonult.

“Két műtét után elfogadtam, hogy már nem lehetek versenyképes. A lábam igazából egy bot volt, úgyhogy befejeztem.”

De szenvedései közel sem értek véget, évekkel később állati csontot kellett a szervezetébe ültetni protézisnek.

“A lábamban egy tehén csontja van, őrület!”

– árulta el.

Pályafutása után Puig megtalálta a helyét a pályán kívül is, MotoGP-akadémiát alapított, ő indította be olyan későbbi világbajnokok karrierjét, mint Casey Stoner, Dani Pedrosa vagy Toni Elias. Az akadémia mögé szponzorként beállt a Red Bull, így vállalkozása abszolút bejött üzletileg is. Néhány éve pedig őt nevezték ki a legsikeresebb csapat, a Repsol Honda élére, így több vb-címet nyert Marc Marquez csapatfőnökeként.

Múltja viszont utolérte, idén az első két futamon ott volt Katarban, Portugáliában és Jerezben viszont már nem láthattuk. Kiderült, ismét a lábát műtötték, véredényeket helyeztek át egészséges lábából a sérültbe. A tét újra az,hogy meg tudják-e menteni az amputálástól. 54 évesen még jó ideig szüksége lenne a lábára.

A Motorcyclesports.net szerint a rövid távú cél, hogy a hétvégén, a Francia GP-n újra a paddockban lehessen – hol máshol -, Le Mans-ban.