Véget ért az első eSkootr-szezon, már visszanézhető a NET4+ SPORT-on

Véget ért az első eSkootr-szezon, már visszanézhető a NET4+ SPORT-on

  11 Dec 2022  

Történelmi év volt 2022 a technikai sportok szempontjából. Új éra kezdődött a Forma-1-ben, Pecco Bagnaia személyében a Ducati másodjára adott gyorsaságimotoros-bajnokot, ráadásul az olasz gyártó először triplázott a MotoGP-ben és a Superbike-ban is egyazon naptári évben. Viszont ezzel még nem ért véget a sor, hiszen megjelent egy vadonatúj és ez idáig teljesen ismeretlen sportág: az eSkootr Championship.

Az eSC becenévre hallgató széria magyar megfelelője az Elektromos Versenyroller-bajnokság. Amennyire meglepő, hogy a többség által csak a “városban bérelhető játékszerként” ismert közlekedési formából versenysport válik, a szervezők annyira komoly célokkal fejlesztették a szakágat. Az első állomásokon hangoztatott három alapelvvel (fenntarthatóság, biztonság, széles körű hozzáférhetőség) azt tűzték ki célul, hogy egy, a távoli jövőben is életképes sportág szülessen meg. Egy sportág, ami minden szempontból környezettudatos, emellett a rollerek mérete miatt szinte bárhol és bármikor, akár belvárosi dugóban is előkapható – viszont az autó-/motorsportoknál jelentősen pénztárcabarátabb. Nevezzük úgy: a mikroközlekedés forradalmának előfutára.

Minden bizonnyal – és teljesen érthetően – ez elég meghökkentő a MotoGP- és a Forma-1-világában szocializálódott rajongóknak, ezért amolyan “Demo-idényt” kaptunk erre az évre.

A két, 6-6 kW-os motor hajtotta rollerek akár 100 km/h-s sebességre is képesek, igaz az átlagsebesség csak 50 km/h volt a versenyeken. A tempót a BOOST (lendület)-gomb lenyomásával növelhették a versenyzők, amit állomásonként 175 másodpercig használhattak, és az aktuális sebességükhöz viszonyítva 20 %-kal gyorsította fel járgányukat.

A futamok egészen különleges rajttal startoltak: a rollerek egy rajtlejtő tetejéről gurultak le, ezáltal tudták elérni az induláshoz szükséges lendületet.

A rajtlejtő

Tíz csapat harminc pilótája külvárosi gyártelepen, belvárosi utcákon és jól ismert versenypályákon versenyzett, amelyben bármelyik nem elektromos ágazathoz hasonlóan egyéni és konstruktőri bajnokot avattak a szezonzárón. Azonban az állomások nem időmérő+futam vagy időmérő+két futam rendszerben mentek le, hanem a technikai sportokra kevésbé jellemző formátumban, több szakaszban.

A 30 versenyző először öt-öt selejtezőbe osztva (selejtezőnként hat fő) kezdte meg szereplését, ahonnan 24-en jutottak be a negyeddöntőbe. A futamokon ettől kezdve hatan indultak, futamonként a négy negyeddöntőből, majd a két elődöntőből hárman-hárman maradtak versenyben – így alakult ki a döntő hatfős mezőnye.

A versenyzők minden futamon kaptak pontokat: a selejtezőtől az elődöntőig 6 pontot kapott a futamgyőztes, ötöt a második, majd pozíciónként eggyel kevesebbet a többi helyezett. A döntőben a téthez mérten a pontozás is átalakult: az első (vagyis az állomás aranyérmese) 15, a második 12, a harmadik helyezett 10 egységgel gazdagodott, de a dobogóról lecsúszó negyedik, ötödik és hatodik versenyző is kapott 8, 6 és 4 pontot.

Ennek a rendhagyó pontrendszernek köszönhetően nem az a versenyző nyerte a bajnokságot, aki a legtöbb aranyérmet szerezte az állomásokról (Sara Cabrini), hanem a legkiegyensúlyozottabban teljesítő, a selejtezőfutamokon is rendszerint első/második helyezett pilóta (Aymard Vernay).

Az eSkootr Championship első bajnoka: Aymard Vernay.

Az idei versenyek kizárólag európai városokban zajlottak, de a tervek szerint a jövőben más kontinensekre, pl. Észak-Amerikába is ellátogat a sorozat. A szezon az Egyesült Királyság fővárosában, Londonban indult, a Printworks Gyártelep kül- és beltéri részein építették fel a történelmi pályát.

Printworks Gyártelep

A második hétvégét Svájcban rendezték, Sion belvárosában egy kanyargós, Londonnal ellentétben végig aszfaltozott felszínű csíkon bonyolították le az eseményeket.

Sion belvárosa

A szezonzáró duplaállomást, a harmadik és negyedik fordulót Franciaországban, az F1 által is használt Paul Ricard pályán tartották. A szélsőséges időjárási viszonyokkal tarkított hétvégén kialakult a történelmi kiírás végeredménye, átadták a trófeát az

egyéniben bajnok Aymard Vernay-nak, illetőleg a konstruktőri aranyérmes Nico Roche Racingnek.

Marseilles, Paul Ricard-versenypálya

Az eSkootr-szezon mind a négy állomása megtalálható online felületünkön, a NET4+ SPORT-on, IDEKATTINTVA visszanézheti!