Az 1000. MotoGP-nagydíj következik

Az 1000. MotoGP-nagydíj következik

  11 May 2023  

Az 1949-ben indult sorozat nem kis mérföldkőhöz érkezik a Francia Nagydíjon, ezredszer gyűlnek össze a világ legjobb motorosai, hogy megmérkőzzenek a MotoGP-ben, a Moto2-ben és a Moto3-ban.

A legelső futam az Isle of Man TT volt 74 évvel ezelőtt,

hasonlóan klasszikus, persze sokkal barátságosabb helyszínen kerül sor a történelmi versenyre, a már a kétkerekűek között is legendássá vált Le Mans-ban.

Az idén eddig – sérülések miatt – minden nagydíjon erősen foghíjas mezőny három GP-hétvégényi hiányzás után szerencsére épp most egészül ki a MotoGP-történet egyik legnagyobb alakjával, Marc Marquezzel. A spanyol még a nyitófutamon szenvedett elsőre kevésbé komolynak tűnő sérülést a jobb hüvelykujjánál, ám időközben kiderült, hogy kulcsfontosságú csontját törte, így hat héten át hiányzott.

A 6-8 hét gyógyulási időt betartva, a hetedik héten tér vissza a nyolcszoros világbajnok.

Marc Marquez újra a nyeregben (Photo by Mirco Lazzari gp/Getty Images)

Minden rosszban van valami jó: amíg pihent, Pecco Bagnaia a vb élén 80 pontnyira eltávolodott tőle, így a vb-esélyekre – ha foglalkozott azokkal egyáltalán a szezon előtt – most már nem kell figyelnie, nyomás nélkül motorozhat a 85-szörös futamgyőztes. Kockáztatnia sem kell, nyugodtan zökkenhet vissza a megszokott kerékvágásba, és ez biztosan látszódni is fog teljesítményén.

Ne feledjük, azon az egy sprintfutamon, amit idén befejezett, harmadikként végzett, így épp csak gyógyultan is számolni kell vele.

A másik rég nem látott klasszis 2021 végén már vissza is vonult a MotoGP-ből, majd tavaly a Suzukinál ugrott be egy GP-re, októberben, Thaiföldön láthattuk legutóbb. Most régi csapata, a Ducati hívta vissza az alapból a Superbike-vb-n szereplő Danilo Petruccit.

Petrucci 2020-as, Le Mans-i győzelme

A 32 éves olasz 2019-ben és 2020-ban is nyert egy-egy versenyt a Ducatival,

utóbbit ráadásul épp a mostani helyszínen, Le Mans-ban,

így minden bizonnyal nem véletlenül választották őt a még mindig lapockatörésével bajlódó Enea Bastianini helyettesítésére a gyári istállónál. A mezőny legjobb motorját kapja a feneke alá, érdekes lesz látni, mire képes vele Bagnaia és a mezőny ellen, régi munkahelyén.

Az aktuális történések után érdemes néhány tényszerű adattal készülnünk az 1000.-re, amiből még szemezgethetünk a pénteki kezdésig.

  • A legtöbb világbajnoki címet a gyorsasági világbajnokságon Giacomo Agostini szerezte, 15-öt, Angel Nieto 13-at, Mike Hailwood, Carlo Ubbiali és Valentino Rossi egyaránt 9-et nyert. Marc Marquez 8-at, eddig.
  • A királykategóriában, vagyis a volt 500 köbcentiméteres géposztályban, illetve a mostani MotoGP-ben Agostini a csúcstartó 8 vb-címmel, Rossinak 7, Marqueznek 6, Mick Doohannek 5 van.
  • Futamgyőzelmek tekintetében is Agostini az első 122 sikerrel, Rossi 115-ször, Nieto 90-szer, Marquez 85-ször, Hailwood 76-ször nyert.
  • Dobogókban már Rossi a csúcstartó 235-tel, jócskán előzi a 159-szeres dobogós Agostinit is, akit Jorge Lorenzo követ 153-mal, Dani Pedrosa 152-vel, Nieto és Marquez 139-139-cel.
  • Legtöbbször a vb-n szintén Rossi indult, 432-szer, ami azt jelenti, az eddig megrendezett 999 Grand Prix 43 százalékán rajthoz állt.
  • A gyártók közül a Honda a vb legsikeresebbje 817 futamgyőzelemmel a Yamaha – 520 –, az Aprilia – 295 –, az MV Agusta – 275 –, a Kalex – 165 – és a Suzuki – 162 – előtt.

Természetesen, ahogy mindig, az 1000. nagydíj minden pillanatát is élőben láthatják a Network4 platformjain, péntektől egészen vasárnapig, NET4+ SPORT weboldalunkon egyetlen másodpercről sem maradnak le.