Senki nem fogadott volna rá, csak ő maga

  15 Nov 2020  

Joan Mir vasárnap hetedik lett a szezon utolsó előtti futamán, a Valenciai GP-n, ezzel megnyerte rövidke karrierje első MotoGP-világbajnoki címét. 23 évesen, ahogy a közhely mondja, a semmiből futott be elsőként, pláne, ha azt nézzük, hogy bő egy hete még MGP-s futamgyőzelme sem volt.

Mondhatni, idősen, csak 18 évesen mutatkozott be a gyorsasági motoros világbajnokságon Mir, már betöltötte a 18-at, amikor 2015-ben elindulhatott az Ausztrál GP-n egy Moto3-as Hondával. A fiatalok nem csak manapság, de már vagy 20 éve ennél sokkal korábban kezdenek, 15-16 évesen már belekóstolhatnak a vb-be, sőt, többen már futamot is nyertek ennyire fiatalon.

Már Moto3-ban a MGP-re készült

Mir négy hét híján már 19 volt, amikor első teljes vb-szezonjában, 2016-ban először a dobogó tetejére állhatott Ausztriában. KTM-mel érte el az első sikert, de 2017-re visszaült a Hondára, és a Leopard csapattal dominálta a szezont, 10 győzelemmel világbajnok lett. Egészen elsöprő idényt futott.

Már ekkor ajánlatokat kapott a MotoGP-ből, és úgy lépett fel a Moto2-be, hogy tudta, ha semmi nem jön közbe, csak egy átmeneti évet teljesít a középső kategóriában. A szezon felééig háromszor került dobogóra, és már 2018 nyarán megállapodott a gyári Suzuki csapattal a következő évi MotoGP-s folytatásról.

Talán az mutatja Mir szupergyors útját a csúcsra legjobban, hogy mindössze tavaly márciusban indult először MotoGP-nagydíjon. Első éve kemény volt, és nem is teljes, 2019 közepén sérülés miatt ki kellett hagynia két versenyt. Legjobbja, egy ötödik hely Ausztráliában, nem igazán utalt arra, hogy 2020 világbajnokát látjuk.

Rossit lehagyta, Marquezt befogta

Az idei, koronavírus miatt megkavart, végül is alig fél éves idényben viszont ő alkalmazkodott a legjobban a körülményekhez. Újra lassan kezdett, az első három futamból kétszer nem ért célba, az után viszont 9 versenyen csak kétszer maradt le a dobogóról. Ő volt az egyetlen, aki mindig és folyamatosan az élmezőnyben motorozott.

Hetek óta vezette a pontversenyt kiegyensúlyozott dobogós helyezéseinek köszönhetően, és már augusztusban, Ausztriában fél célegyenesnyivel állt az élen, amikor a piros zászló elvette tőle a futamgyőzelmet. Még bő egy hete is MGP-győzelem nélkül állt a táblázat élén.

Már a győzelem nélküli bajnokról beszéltek, amikor a múlt hétvégén, Valenciában megnyerte az Európa GP-t, és 37 pontra növelte előnyét. Innen már csak elveszíthette volna a világbajnokságot, mivel maximum 50 pontot lehetett szerezni. Nem tette, inkább megnyerte, újra Valenciában, de ezúttal biztonsági motorozással ünnepelt, a 7. hely bőven elég volt neki, hogy lezárja a vb-t.

Mir ötödik teljes vb-évében a csúcsra ért, Valentino Rossinak ehhez hat év kellett, Marc Marqueznek, napjaink legjobbjának szintén öt. Mir abban is meccselte Marquezt, hogy alsó kategóriás vb-címe után a harmadik évben máris megszerezte a MotoGP bajnoki címét. Ő az első Moto3-as világbajnok, aki később MotoGP-világbajnok is lett.

Történelmet írt a Suzukinak is

A még csak 23 éves spanyolnak Marquezzel viszont nem kellett megküzdenie, a nyolcszoros világbajnok az első futamon bukott, és kartörése miatt azóta sem indult.

Meg kellett mérkőznie viszont csapattársával, Alex Rinsszel, aki egy éve ilyenkor még jócskán előtte járt. Rins 2019-ben két versenyt is megnyert, és ha azt kérdezték volna idén augusztusban, hogy melyik suzukis végez előrébb a vb-n, 100 emberből 99 azt mondta volna, Rins. A maradék egy meg maga Joan Mir lett volna.

Mir a Suzukinak is történelmi címet szerzett, a japán márka 20 éve, 2000-ben nyert legutóbb csúcskategóriás vb-t, KennyRoberts Jr.-ral, még az 500 köbcentis érában. A MotoGP-ben először lettek elsők, Mir és Rins klasszisát látva talán kijelenthetjük: a következő suzukis vb-re nem kell 20 évet várni.

Leave a Reply