
Véget ért az első eSkootr-szezon, már visszanézhető a NET4+ SPORT-on
Történelmi év volt 2022 a technikai sportok szempontjából. Új éra kezdődött a Forma-1-ben, Pecco Bagnaia személyében a Ducati másodjára adott gyorsaságimotoros-bajnokot, ráadásul az olasz gyártó először triplázott a MotoGP-ben és a Superbike-ban is egyazon naptári évben. Viszont ezzel még nem ért véget a sor, hiszen megjelent egy vadonatúj és ez idáig teljesen ismeretlen sportág: az eSkootr Championship.

Az eSC becenévre hallgató széria magyar megfelelője az Elektromos Versenyroller-bajnokság. Amennyire meglepő, hogy a többség által csak a “városban bérelhető játékszerként” ismert közlekedési formából versenysport válik, a szervezők annyira komoly célokkal fejlesztették a szakágat. Az első állomásokon hangoztatott három alapelvvel (fenntarthatóság, biztonság, széles körű hozzáférhetőség) azt tűzték ki célul, hogy egy, a távoli jövőben is életképes sportág szülessen meg. Egy sportág, ami minden szempontból környezettudatos, emellett a rollerek mérete miatt szinte bárhol és bármikor, akár belvárosi dugóban is előkapható – viszont az autó-/motorsportoknál jelentősen pénztárcabarátabb. Nevezzük úgy: a mikroközlekedés forradalmának előfutára.
Minden bizonnyal – és teljesen érthetően – ez elég meghökkentő a MotoGP- és a Forma-1-világában szocializálódott rajongóknak, ezért amolyan “Demo-idényt” kaptunk erre az évre.

A két, 6-6 kW-os motor hajtotta rollerek akár 100 km/h-s sebességre is képesek, igaz az átlagsebesség csak 50 km/h volt a versenyeken. A tempót a BOOST (lendület)-gomb lenyomásával növelhették a versenyzők, amit állomásonként 175 másodpercig használhattak, és az aktuális sebességükhöz viszonyítva 20 %-kal gyorsította fel járgányukat.
A futamok egészen különleges rajttal startoltak: a rollerek egy rajtlejtő tetejéről gurultak le, ezáltal tudták elérni az induláshoz szükséges lendületet.

Tíz csapat harminc pilótája külvárosi gyártelepen, belvárosi utcákon és jól ismert versenypályákon versenyzett, amelyben bármelyik nem elektromos ágazathoz hasonlóan egyéni és konstruktőri bajnokot avattak a szezonzárón. Azonban az állomások nem időmérő+futam vagy időmérő+két futam rendszerben mentek le, hanem a technikai sportokra kevésbé jellemző formátumban, több szakaszban.
A 30 versenyző először öt-öt selejtezőbe osztva (selejtezőnként hat fő) kezdte meg szereplését, ahonnan 24-en jutottak be a negyeddöntőbe. A futamokon ettől kezdve hatan indultak, futamonként a négy negyeddöntőből, majd a két elődöntőből hárman-hárman maradtak versenyben – így alakult ki a döntő hatfős mezőnye.
A versenyzők minden futamon kaptak pontokat: a selejtezőtől az elődöntőig 6 pontot kapott a futamgyőztes, ötöt a második, majd pozíciónként eggyel kevesebbet a többi helyezett. A döntőben a téthez mérten a pontozás is átalakult: az első (vagyis az állomás aranyérmese) 15, a második 12, a harmadik helyezett 10 egységgel gazdagodott, de a dobogóról lecsúszó negyedik, ötödik és hatodik versenyző is kapott 8, 6 és 4 pontot.
Ennek a rendhagyó pontrendszernek köszönhetően nem az a versenyző nyerte a bajnokságot, aki a legtöbb aranyérmet szerezte az állomásokról (Sara Cabrini), hanem a legkiegyensúlyozottabban teljesítő, a selejtezőfutamokon is rendszerint első/második helyezett pilóta (Aymard Vernay).

Az idei versenyek kizárólag európai városokban zajlottak, de a tervek szerint a jövőben más kontinensekre, pl. Észak-Amerikába is ellátogat a sorozat. A szezon az Egyesült Királyság fővárosában, Londonban indult, a Printworks Gyártelep kül- és beltéri részein építették fel a történelmi pályát.

A második hétvégét Svájcban rendezték, Sion belvárosában egy kanyargós, Londonnal ellentétben végig aszfaltozott felszínű csíkon bonyolították le az eseményeket.

A szezonzáró duplaállomást, a harmadik és negyedik fordulót Franciaországban, az F1 által is használt Paul Ricard pályán tartották. A szélsőséges időjárási viszonyokkal tarkított hétvégén kialakult a történelmi kiírás végeredménye, átadták a trófeát az
egyéniben bajnok Aymard Vernay-nak, illetőleg a konstruktőri aranyérmes Nico Roche Racingnek.

Az eSkootr-szezon mind a négy állomása megtalálható online felületünkön, a NET4+ SPORT-on, IDEKATTINTVA visszanézheti!
Recent Comments